Bloc

dijous, 1 novembre 2007

És l’hora de fixar posicions clares

Efectivament, dimarts passat vaig mantenir una reunió important al Ministeri de Foment, concretament amb la sra. Josefina Cruz, secretària General d’Infrastructures i amb el sr. De Santiago, secretari de ferrocarrils. M’hi acompanyaven els arquitectes municipals Falgueras i Alegrí, el diputat Guinart i el sr. Ramon Boixadors, expresident de Renfe i figuerenc ilustre. De la trobada se n’extreuen algunes constatacions per a l’optimisme, però també d’altres per a la preocupació: en primer lloc, certament, el Ministeri veu amb bons ulls el model ferroviari de conjunt plantejat per l’anterior consistori municipal. Com a revers de la monera, però, el Ministeri admet sense embuts que la seva preocupació és garantir la connexió amb la frontera francesa, que la seva prioritat és impulsar les obres de la variant sud i que conseqüentment, de moment, en l’únic que està treballant és en el projecte executiu que ha de fer possible la connexió de la via actual de Renfe amb la via del TGV – perdò, de l’AVE en nomenclatura espanyola. Dit d’una altra manera, el projecte de supressió de la via actual del centre de la ciutat, és un plantejament que el Ministeri veu bé, sempre que quedi clar, però, que haurà de ser la ciutat i el Govern de Catalunya qui el facin possible financerament parlant. Salta a la vista que, segons i com es miri, la posició del Ministeri no s’ha mogut massa respecte el que ja deia l’any 1980! Això sí, ara el Ministeri reclama lleialtat institucional per a fer possible “el compromiso de Estado” d’arribar a la frontera el 2009. En acabar la reunió els figuerencs vam voler deixar una cosa clara: la ciutat de Figueres i la comarca de l’alt Empordà, no entendríem que l’arribada del TGV a la regió no sigui aprofitada per resoldre, per a molts anys, de forma simultània la cicatriu urbana que suposen les actuals vies de tren, i en especial els dos passos a nivell. Desaprofitar aquesta oportunitat seria imperdonable, seria inadmissible, especialment si tenim en compte que, ben mirat, el propi model ferroviari negociat durant el mandat anterior és radicalment oposat als plantejaments dels més conservacionistes, és vist amb recança per la majoria de residents del centre de Figueres i és acceptat a contracor per l’actual alcalde. En poques setmanes, la ciutat i el Ministeri començarem negociacions. Estem disposats a anar-hi lleials però decidits. No dubto que en aquest moment difícil el Govern de Catalunya i en especial el Conseller Nadal, es posaran al costat del territori.