Figueres davant del mirall, a propòsit de les fires i festes
La ciutat de Figueres va estrenar les fires i festes d’enguany amb un dels pregons més audaços i intel·ligents dels darrers anys, a càrrec de Vicenç Pagès, dedicat en bona mesura a descriure un dels costums més paradoxals i habituals dels figuerencs, criticar Figueres. L’escriptor de Els jugadors de whist va arribar a proposar fins i tot un nou concepte, el de la “figueresa”, per referir-se a aquesta crònica i malsana afició de criticar fins a l’extenuació la ciutat.
Encara que el text va ser certament intel·ligent i divertit, em temo però que segurament tampoc no escapa a una certa imatge tòpica de la representació del què passa a la ciutat, massa condicionada per alguns opinadors, les opinions dels quals són tan discutibles -i acceptables- com les de qualsevol ciutadà de peu. Així, per exemple a propòsit del balanç de les fires, certament ha aflorat una sensibilitat crítica que ha tendit a amplificar la lletjor de la setmana viscuda: el mal temps, la reducció pressupostària, la incapacitat de programar activitats d’interès supralocal, etcètera. Tan cert com això, però, ho és que també ha existit un corrent d’opinió, igualment solvent i ben informat que ha fet un balanç notablement positiu de les fires i festes: posant l’accent en la massiva participació de la gent a molts dels actes organitzats, en el lideratge del Casino Menestral, dels clubs esportius, de les Ampes, de les associacions veïnals, en la potència del dia 1 de Maig..
Respectant com procuro respectar a tothom, convençut que ambdues maneres de ser tenen les seves raons, certament em sento francament còmode amb la línia interpretativa que, per exemple, proposava Francesc Cruanyes en un recent article a l’Empordà (www.emporda.info/opinio/2010/05/06/figuerencs-podrits/76299.html), setmanari que ha abanderat la interpretació positiva del que està vivint la ciutat d’ençà de l’entrada al nou segle. Perquè com avisa Cruanyes als negatius amb Figueres, “un dia es faran vells i s´adonaran que la ciutat són ells. Només ells.” Tenir unes Fires pensades com a element de promoció exterior de la ciutat o com a pretext per a afavorir la diversió, l’autoestima i el reconeixement dels propis actius cívics i socials locals són dues maneres diferents d’encarar les celebracions, no necessàriament incompatibles. El que seria una pena, però, és que per indefinició, tornés a imposar-se el tòpic de la figueresa, que és el de l’autoodi.


12 maig, 2010 a les 18:25
Tot i que estic d’acord amb el que el Sr.Cruanyes escrivia a la seva columna, he de dir que ser crítics amb els “ens” i entenguem “ens” com en aquest cas i impersonalment Ajuntaments, Consells Comarcals, Diputacions, Associacions de Veïns, la Comunitat de Propietaris de la meva escala, …. no és patrimoni exclusiu dels figuerencs, a tot arreu s’hi dóna aquest pa. Però aquí hi ha una afició més enllà de l’autoodi al que fas referència i és que en contraposició i simultàniament, el figuerenc respira un metre per sobre de la resta de mortals. Aquí a ulls del figuerenc tot és més bo, tot fa més bona olor, es parla millor ? el català, el paisatge i tota la resta s’han de salvar (les nuclears, les petroquímiques i la resta de merda ja la tenen al Camp de Tarragona i a la Ribera d’Ebre, que els fotin, que aquí som millors), i a les tomates de Montserrat en dieu tomates de la pera (quan el que tenen forma és de muntanya de Montserrat i no de pera). Per tant, dedueixo que de portes endins tothom, amb més raó o menys, com deia, és crític amb casa seva, però de cara a la galeria, els seus nens són els més guapos i més llestos i el meu hort és el que dóna més bons pebrots i que ningú de fora me’ls toqui.
Per tant, més que començar a desacreditar els crítics pel fet de vestir-los de poc figuerencs, caldria ser receptiu a totes les opinions que, com a mínim pel fet de prendre’ns la molèstia d’emetre-les (creieu-me, és més còmoda la desafecció !!) mereixen ser escoltades i si s’han de discutir sempre és un detall que sigui amb arguments sòlids.
12 maig, 2010 a les 18:46
Estic d’acord amb en Robert. Sembla que tot el post del Sr. Vila vagi encarat al seu públic: “Si hi ha gent que em critica darrerament al bloc no és perquè jo faci quelcom malament, sinó perquè als figuerencs els agrada criticar. ” Quina barra!
12 maig, 2010 a les 18:55
En la meva opinió, cal saber reconéixer les coses ben fetes i denunciar les xapusses. De tot en feu…
12 maig, 2010 a les 19:41
Hagués estat molt bé poder inaugurar per Fires les noves instal.lacions de la piscina municipal, que haurien d’haver-se acabat el desembre passat. Eing? Un retard incomprensible que es veu agreujat per un gran desordre de tot l’entorn: voreres aixecades des de fa setmanes, tanques metàl.liques per tot arreu, l’ aparcament de davant del pavelló enllestit des del febrer encara romàn tancat als usuaris, etc. Molt a prop, el solar que ocupava l’antiga pineda situada entre l’avinguda Olimpia i l’Hospital convertit en un descampat desolat. Tot plegat dóna a tot aquest entorn una sensació de deixadesa i provisionalitat, que s’eternitza sense solució.
Aquest comentari no vol ser una crítica gratuïta, sinó, més aviat una reflexió sobre si seria possible exigir als constructors que fan aquestes obres que compleixin en temps i forma allò que està establert a la corresponent adjudicació, i al qual es van comprometre a acatar.
12 maig, 2010 a les 19:43
Sr. Raimon és vosté la síntesi personificada. Curt i ras és això, però com el Sr.Vila referenciava periodista i escriptor per a donar més solidesa i reforçar així el seu missatge literari, no me n’he pogut estar de pinzellar-ne el meu amb unes realitats no tant literàries però molt nostrades.
12 maig, 2010 a les 21:09
Llegeixo amb atenció aquest bloc des de fa uns tres o quatre anys i m’acostumen a interessar les opinions d’en Santi i les dels que per aquí van apareixent. No sóc de Figueres, però fa uns vint anys que hi visc i sí que és cert que es pot detectar aquest sentiment de prepotència magnífica, de ser els millors…i, simultàniament, aquesta figueresa que jo no definiria com a autoodi, sinó com a resignació, com a manca d’empenta, potser millor com a fatalisme.
I reflexionant un xic sobre el tema, em fa la sensació que aquest fatalisme podria venir d’aquella frase que tant sentim a dir de ” Vés, total a Figueres sempre manen els mateixos”. Aquests senyors feudals, aquestes famílies poderoses de tota la vida, admirades, odiades i envejades, aquests que no aixequen la mà de la seva tutela, aquests que paguen sopars a qualsevol partit polític, aquests que decideixen on van les infraestructures, aquests….són els responsables de la figueresa. Total, sempre manen els mateixos….
12 maig, 2010 a les 22:57
Fernando!
Això que dius… vols dir que no té també una mica de tòpic??? La ciutat real viu amb les seves penes i els seus somnis al marge del que puguin voler vint famílies històriques de la ciutat, a les que ni coneixen ni tenen el menor interès a conèixer..
13 maig, 2010 a les 15:40
Potser sí que és un tòpic, però l’he sentit tan sovint…
13 maig, 2010 a les 16:00
Santi, com a figuerenca, em sento amb ple dret de poder criticar tot allò que no m’agrada del que s’està fent a Figueres! I no és qüestió de “figueresa” és que senzillament no m’agrada gens com ho fas!!!!!
Per cert, Santi, què passa al teu facebook que esteu esborrant comentaris que us són negatius?????
salutacions
13 maig, 2010 a les 22:14
Estic totalment d’acord amb això que diu l’Aina. Molts de nosaltres només critiquem el que ens sembla malament perquè creiem que es pot fer millor. Ja es veu que ni amb tants assessors, s’aconsegueix la perfecció, no? Ben segur jo podria donar uns consells un pèl millors per una fracció del sou d’algun dels càrrecs de confiança, especialment el d’Urbanisme.
14 maig, 2010 a les 12:01
Aina, Ramon,
Crec que no hi ha ningú qeu a hores d’ara posi en dubte la meva capacitat d’escoltar i d’acceptar crítiques. El que sincerament sap greu és que des de l’anonimat (encara que lògicament els polititzats podríem posar nom i cognoms a les persones que ho fan), es vulgui distorsionar el sentit d’un bloc o fins i tot del facebook, insultant, difamant, talment com ho faria un adolescent a qui li has trancat el plat bonic. Un comentari signat amb noms i cognoms mai serà moderat en cap espai gestionat per mi. Per cert, aquesta, l’acusació que hi ha un estol d’assessors que escriuen en nom meu, és una altra grotesta difamació, pròpia d’aquesta miserable manera d’entendre la utilització de les xarxes socials com a recurs per a guanyar simpaties.. al marge de la veracitat del que s’hi explica!
14 maig, 2010 a les 17:05
Benvolgut alcalde,
jo sí que poso en dubte la seva capacitat d’escoltar i acceptar crítiques, ni que fos
per dos exemples ben recents:
1- Segons tinc entès, vostè ha escrit al “mur” del Sr. Casellas acusant-lo de mentider: Actitud molt adulta, clarament.
2- Acusa de difamació el Sr. Ramon. Possiblement el seu comentari no sigui del gust de vostè i hagi reaccionat molt violentament. Si s’atura un moment i llegeix un altre cop, potser li semblarà que el Sr. Ramon es referia als càrrecs de confiança. Al cap i a la fi, el que li critica és el que fa, no el que escriu. De fet parla de alguna cosa que “es pot fer millor”. Potser el Sr. Ramon ho aclarirà si llegeix el seu comentari.
14 maig, 2010 a les 19:03
Santi, abaixaràs els sous als funcionaris de l’ajuntament?
Privatitzareu Fisersa? El rebut serà més car per culpa d’això?
14 maig, 2010 a les 23:21
Santi,
Si et digués el meu cognom, segur que no em coneixeries. Bé, segur, ja que de fet, no ens coneixem. Jo sé qui ets, però jo sóc un ciutadà “anònim”. O sigui que ara no intentis donar un altre cop de volta a l’argument: “Si em critiquen és perquè els figuerencs són així, i si no, seran els de l’oposició.” Tant de temps portes sentint el que t’agrada que la bena que portes als ulls no et deixa veure que potser la teva gestió no sigui tan, com ho diria? Tan excel·lent com et penses?
Efectivament, com diu en Raimon, em referia als càrrecs de confiança, com queda patent a la frase següent. No sabia que hi havia gent que deia que tenies assessors d’imatge o d’escriptura escrivint per tu.
De totes formes, no m’enfado per haver-me dit difamador (si això anava dirigit a mi, com m’ha semblat entendre). Crec que t’has ofuscat i t’has equivocat, tots ens equivoquem.
Malgrat això, jo m’ho penso bé abans d’escriure les coses, intento tenir tota la informació abans d’etzibar-ne una com aquesta. T’aconsello que t’hi miris més: Una de les coses que més recordo de la campanya francesa anterior és com la Segolène Royal va perdre els nervis amb en Sarkozy a la TV. De fet en Sarkozy li va dir que una candidata a la presidència de la república no es podia permetre el luxe de perdre els nervis d’aquella forma.
La meva àvia sempre em diu que de tota crítica negativa intenti extreure’n allò que pot ser cert, i que sospiti de tota adulació (rarament comentaris d’aquesta mena serveixen per alguna cosa que no sigui inflar l’ego d’algú).
15 maig, 2010 a les 16:49
El pregó d’en Vicenç Pagés em va semblar una mica exagerat, encara que amb l’aldarull que es forma a la Plaça de l’Ajuntament, no vaig poder copsar la totalitat de les seves paraules.
Seria possible que els mitjans de comunicació locals o del consisitori el publiquessin i poder-lo llegir?. No precisament aquest, que també, sino cada any.
16 maig, 2010 a les 9:07
Santi paciència i ànims. A la vinya del Senyor hi ha de tot.
16 maig, 2010 a les 12:30
Benvolgut Santi. He estat uns dies desconnectat però veig que mantens viva la flama del debat, tot i que no sé si dins del que s’anomena “fair play”. Em sembla que la sensació que han deixat aquestes fires, a banda del mal temps sobre el que ningú pot fer res, és el de què no s’ha fet res de nou. Només s’ha fet allò que es porta fent sempre, i sense cap al·licient afegit per a determinats grups d’edat, posem mainada o gent de mitjana edat. Molta activitat per a gent gran i les fires justes, que sabeu que sempre funcionen bàsicament perquè les organitza el Casino Menestral, no l’Ajuntament.
Es palpa el desencís, i també resulta molest que l’Ajuntament es dediqui a fondre diners en coses que a la gent no li interessen, ni l’afecten, en contes de dedicar-los a allò que la gent sí li interessa. Només parles de crisi quan es deixen de fer les coses que no t’interessen, que per a desgràcia teva són les que interessen a la gent. Potser per això estàs rebent cada vegada més crítiques i cada vegada siguin més justificades. Si en contes de gastar-te 90.000€ en una escultura que ningú demana o 15.000€ en un arbre a la Marca de l’Ham (quan els ciutadans en poden apadrinar un al preu de 10€ que ven el Sr. Elelman), 800€ en cada jardinera verda, si us estalviéssiu tota la publicitat/campanya teva pagant l’Ajuntament (ergo tots plegats) o jo que sé quan en aquella porqueria que heu posat a la Rambla Nova (que ja se us està rovellant) probablement podrien programar-se més actes per Fires a banda dels que ja es fan (i que us costen quatre quartos).
No sé com es veu Figueres davant del mirall, però sí tinc la sensació que quan t’hi mires tu, hi veus el mateix que veia Dorian Gray.
Per cert, trobo encertadíssims els comentaris de’n Ramon, en Raimon, en Fernando i d’altres, alhora que molt desafortunats els teus, tant en el teu bloc com en altres espais de la xarxa.
23 maig, 2010 a les 21:55
Santi, el tema de la inseguretat ciutada no pot continuar així…
L’altre dia, tornant del cinema, tot caminant, em va venir un home d’uns 30 anys, magrebí, demanant-me si tenia alguns diners per “fer una trucada”. Evidentment m’hi vaig negar perquè tots sabem que és el que volia realment aquest senyor i, al moment, em va dir “¿Por qué no, hijo de puta?” mentres em miravava de cap a peus. Finalment, però, va marxar parlant en la seva llengua natal. Potser la meva alçada li va fer repensar-s’ho o potser simplement vaig tenir sort, però tenia la cara de treure en qualsevol moment la navalla per demanar els diners.
Figueres NO pot continuar així. I no em val una resposta del tipus “estem fent tot el que podem”, perquè és mentida! Veritablement heu aixecat la veu davant la Conselleria? Ho dubto. I els mossos també hi tenen a dir la seva.
Santi, demano per aquí mesures a curt i llarg plaç. Aixó és molt pitjor que a Barcelona, allà són carteristes, aquí ATRACADORS! No són el mateix, els últims no tenen molts miraments a l’hora de fer-te mal.
P.D. Fins i tot hi ha un grup al facebook sobre el tema amb més de 500 membres!
http://www.facebook.com/group.php?gid=123718934316358
24 maig, 2010 a les 12:15
….600 membres i pujant.
24 maig, 2010 a les 15:22
I cap resposta!
25 maig, 2010 a les 0:08
…ja sóm ni més ni menys que 800 els membres. Fins i tot ja es comença a parlar d’organitzar patrulles ciutadanes.
25 maig, 2010 a les 7:33
Això que comenten em sembla molt greu. Fins i tot hi ha comentaris que es podrien titllar de racistes en aquest grup. La gent està molt preocupada.
25 maig, 2010 a les 15:23
Quasi mil membres i una situació que pot ser pitjor que la de Salt.
El senyor Yécora s’hauria de llegir tots els testimonis recollits en el grup i veure que la ciutadania no té la seva versió.
29 maig, 2010 a les 19:58
1.500 membres i un altre cotxe cremat. A una amiga la van asaltar a la sortida del Carrefour amb el carret de la compra. Com la cosa no canvïi, aviat haurem de fer els trapaus i fotre el camp de Figueres. Això és insostenible.