Aquest cap de setmana, l’obra El cel massa baix, de La Invenció Teatre ha trastornat la plàcida i avorrida vida figuerenca. L’origen de l’incident sembla ser que ha estat l’escorxament, premeditat, als darreres del Teatre, d’un dels actors, en aquest cas un xai, de quatre potes i dels que belen, certament, però dotat de tots els drets reconeguts internacionalment, com a actor i com a xai. Pel que es veu, la nit del dissabte, alguns veïns que resideixen a prop, en contemplar l’escorxament del pobre animal van formular la deguda denúncia a l’associació protectora d’animals, que al seu torn va traslladar-la ràpidament als Mossos.
Resultat: la representació del diumenge queda suspesa i el segon xai que havia de ser immolat –segurament parent del que va morir dissabte- és detingut pels cossos i forces de seguretat. Ràpidament, però, la funció que s’anul·la dins del Teatre és substituïda per la que s’improvisa al carrer, per part de les digníssimes autoritats locals. En primer lloc, la senyora Pineda, regidora de Cultura, s’atribueix la suspensió de l’obra, en prova de la sensibilitat del Govern progressista que regeix els destins de la ciutat (prou que ho patim, va i ens ho recorda!). Ràpidament el senyor Canet, que casualment també passava per allà, també es veu en la necessitat de puntualitzar que ha estat el seu zel el qui ha aixecat l’alarma sobre aquell tràgic espectacle. Tot amenitzat per periodistes locals i televisius.
Valoració: de vegades penso que tots plegats ens hem begut l’enteniment. Personalment mai no assistiria a una representació que per a inquietar-me intel·lectualment o emocional, es cregui en la necessitat d’haver de jugar amb els budells d’un animal. A mi no em calen aquest tipus d’estímuls per comprendre la transcendència i compromís d’un bon text. No és menys cert però que a moltes ciutats aquesta obra s’ha fet i.. no ha passat res. A molts punts del país ha primat el dret a la llibertat creativa per damunt del dret a la vida del xai. Finalment, i això és el que més em corprèn, contrasta la capacitat de mobilitzar mossos, polítics i periodistes que desperta la mort d’un be.. amb la flàccida reacció que tenim quan contemplem persones que dormen en un caixer automàtic, senyores grans que viuen soles, o immigrants que moren intentant creuar el mar. Són els estralls de la Internacional progressista papanata, que ha legislat a tort i a dret qüestions de sentit comú i que continua sense resoldre els més comuns dels reptes.
16 abril, 2007 a les 4:02
Santi,
LLEI 22/2003, de 4 de juliol, de protecció dels animals
DOGC núm. 3926, 16.07.2003, amb el govern de CiU (papanates també ?? o només fem altre cop demagògia barata ?)
Llegeix una mica, et convé.
Atentament,
Anna
16 abril, 2007 a les 9:40
Algú que parla clar, gràcies santi. Al final ja no sabrém el que és important i el que no. De xais cada dia en maten i ENS ELS MENGEM!!! Espero que no em denuncïin per haver escrit això.
16 abril, 2007 a les 11:15
Estic d’acord amb tu Santi, la política i la premsa es conmou per la mort d’un xai però els principals problemes que ens afecten no es resolen. Segurament si els veïns no ho haguessin denunciat ningú hauria dit res. Per ironies de la vida llavors mires la televisió i et serveixen la mort de braus com si res i tothom content. De moment per aquí a la cantonada hi ha un senyor gran remenant les escombraries… i ningú es vé a preocupar per ell, ni tampoc surt a la televisió. Més ironies de la vida. Hauriem de reflexionar tots plegats.
16 abril, 2007 a les 19:47
D’acord amb l’Anna.
Haurieu d’evitar fer el ridícul, serà bo pel futur de la ciutat. Té gràcia que no sabéssiu que la llei que prohibeix matar xais en qualsevol indret la vau aprovar vosaltres: o mengeu cues de pansa o llegiu una mica (no és dolent). Ara que pensant-ho bé…deixeu de mentir!
Amb afecte
16 abril, 2007 a les 21:34
Potser a la gent en general l’importa un pepino el que li passi a un xai, i així va el món. TOTS tenim dret a la vida, i els animals no són menys que nosaltres, ni menys importants. Els animals no parlen ni raonen com els intel·ligentíssims dels humans, però sens dubte també pateixen. No tenim dret a fer-los patir així sense cap mena de necessitat. Si tots els que feu aquests comentaris, inclòs aquest personatge, Santi Vila, tinguessiu gossos o gats (o qualsevol altre animal que us estimessiu) i us assabentessiu de tal atrocitat, voldria saber si pensaríeu igual. I si pensessiu igual, com m´alegro de no coneixe-us. Com més gent veig com tots els que dieu tals barbaritats sobre els animals, més m´estimo a tots els animals.
Aquí ningú diu que els problemes de la societat no siguin importants i greus però aixó no hauria de treure importància a actes tan greu com el cas del xai.
16 abril, 2007 a les 23:00
Hola, jo penso com tu, que no hi ha per tant. Però vaja, aquests artistes ja hauríen d’haver previst que no es pot anar matant xais (ni gossos, ni gats…) pel carrer. Com ho havíen fet abans, a les altres ciutats? I sobre la resposta de la Isabel Pineda, home Santi, és la tinent d’alcalde, si ella no diu res, qui ho ha de fer, l’acomodador del teatre? De l’altre personatge no dic res, és un farsant i amb tal de sortir als diaris és capaç de convertir-se en el defensor dels xais, ara.
17 abril, 2007 a les 10:22
Després de llegir els demés comentaris també em posiciono a favor dels animals, que ningú em malinterpreti. És un escandol matar un ésser viu davant del públic o darrera d’un teatre. És denigrant i demolidor vendre una matança per diversió dels demés. Jo no ho podria suportar.
17 abril, 2007 a les 11:49
La demagògia del govern de Figueres no s’iguala a la que, potser sense voler, també fas tu. Si bé matar un xai per al gaudi del públic és un acte vergonyant però no tan transcendental com per muntar un numeret del consistori, també és cert que aprofitar-ho per recordar que hi ha indigents que dormen al carrer davant la nostra indiferència només és fer també política barata.
Personalment m’indigna la gent que treu importància als sentiments que ens defineixen com a humans (o millor dit, humanistes), i la demagògia del govern municipal no hauria de ser substituïda per la demagògia de l’oposició. No teniu res millor a fer tots plegats?
17 abril, 2007 a les 20:59
Després de veure que en Santi no sabia que la normativa papanata l’havia aprovada el govern de CiU vaig quedar impressionat, no ho entenia, però se m’ha fet la llum: no hi ha consciència de pertinença a un partit, la jaqueta es canvia quan cal, sense problemes. Només heu de veure que la vostra estimada MARIA DE LA PAU JANER s’ha fet del PP, a que espereu per seguir el mateix camí?
Visca el nacionalisme de CiU…i de la Maria Pau!
Amb afecte
17 abril, 2007 a les 22:21
Ja ho veieu sóc patètic.No tinc remei.
17 abril, 2007 a les 23:09
Doncs si, Serrallonga ets patetic i tens poca feina, com jo. (però potser d’aqui uns dies en tindras menys)
Amb defecte
18 abril, 2007 a les 14:34
Santi com hauràs comprovat hi ha una sèrie de gent que escriguis el què escriguis et critiquen i et van a la contra.
Estigues tranquil , com diu la cançó : …” soms molt més dels que ells diuen i pensen … “.Tens més suports del què et puguis imaginar.
Ànim , paciència i endavant , sé ( i ells també ) que seràs el proper alcalde de Figueres.
18 abril, 2007 a les 18:41
De nou, m’adono que una reflexió escrita amb to provocatiu aixeca debat. Me n’alegro. De nou, també, em deceben els posicionaments agressius, innecessaris per defensar les pròpies posicions. No calen. En un blog personal, com aquest, hem de poder parlar de tot, sense dogmes ni prejudicis. Per poder-ho fer amb llibertat, serenament, no cal haver d’anar reiterant contínuament professions de fe sobre temes que almenys els qui entrem en aquest espai hauríem de poder donar per sabuts: respecte a la legalitat; estima pels animals i, més encara, per les persones. Si no és així… les discussions perden tot el seu interès, no?
18 abril, 2007 a les 19:18
Santi,
Estic d’ acord amb tu. El debat no passa per les desqualificacions. El que no comparteixo és aquesta cortina de fum que llences, qualificant l’ escrit de provocador, per amagar el desconeixement que has demostrat de la llei en aquest afer. Reconèixer els errors és humà i èticament higiènic en la cosa política. no?
Atentament,
Anna
2 maig, 2007 a les 20:03
Hola Santi!
Jo vaig assistir a la única representació que es va fer a Figueres de “El cel massa baix”. Tot i que té la polèmica que ha tingut, considero que és una obra molt bona i la recomanaria a totes les persones que l’hi agrada el teatre contemporani. No obstant, trobo que s’he n’ha fet un “gra massa” de la polèmica dels xais. No és que digui que no es mereixien una denúncia, ni el contrari, sinó el que penso que la gent ha muntat un número massa gros. El xai, com d’altres animals ens els menjem. Evidentment trobo que no és lògic que el patí del Teatre Jardí o una furgoneta sigui l’escorxador de xais!
Atentament,
Jaume
3 maig, 2007 a les 18:26
Benvolgut Jaume,
Deus ser dels pocs opinadors sobre la polèmica que realment han vist l’obra i es posicionen sobre el tema serenament. T’agraeixo els teus mots, pel que tenen de sincers i sensats.