Comencen les Fires i Festes de la Santa Creu
Aquest vespre, a les set de la tarda, començaran les Fires i Festes de la Santa Creu. El Pregó del MH President Maragall i del ministrable Duran seran els encarregats de donar el polonès i irreverent tret de sortida a uns dies que confiem siguin alegres i plens de felicitat. Centenars d’activitats arreu de la ciutat, especialment a l’aire lliure procuraran fer de la capital de l’Empordà, si més no per una setmana una ciutat oberta, liberal, tolerant, disposada a riure i ballar, en festa! Tot és apunt: edificis, carrers i places engalanats, exposicions artístiques apunt d’inaugurar, músics, actors i acròbates disposats a parlar-nos sense haver de dir ni un mot. Malgrat la sequera, molts veïns s’han esforçat també a posar flors als balcons, a les entrades de les cases per saludar la primavera i posar el propi gra de sorra a l’embelliment de la ciutat. Com a totes les cases, uns es disposen a riure i els altres a bordar. Els ultraconservadors remuguen perquè l’alcalde ha autoritzat un espectacle de l’irreverent Leo Bassi. Els hiperprogres lamenten que la ciutat obri les seves portes al Circ de Venècia, un dels millors circs del món, però que s’enorgulleix de comptar entre la seva nòmina d’artistes, a un munt d’animals. Personalment puc arribar a compartir certa incomoditat i fins molèstia per algun dels espectacles que enguany ha incorporat la programació de fires. Tanmateix, però, em sento orgullós que una ciutat oberta com Figueres, fidel a la tradició dels seus fills més il·lustres, els Fages, Pla, les Cariàtides o Dalí sigui capaç d’acollir i fer possibles tot tipus d’iniciatives, al marge de consideracions morals, deixant únicament a mans dels propis conciutadans, la decisió lliure i responsable d’anar o no aquí o allà. Només faltaria! Anem a divertir-nos doncs, vivim una setmana com si cada dia fos diumenge.. fins que, com passa sempre.. inevitablement retorni el dilluns!



25 Abril, 2008 a les 9:55
No sé que dirien aquests fills il.lustres que esmentes al veure l’embarraca’t relegat a un polígon industrial a les afores de la ciutat, comprovant així que el jovent figuerenc no se’l fa partípep de la mateixa festivitat que la resta. El jovent molesta als figuerencs, majoritàriament conservadors, i per tant, quan més lluny estiguin millor. Menys merder pensaran, tot i ser els dies de la festa de la ciutat, on tothom podria conviure i compartir aquesta mateixa alegria, no?
Santi, t’has plantejat a curt termini un canvi en el model de l’embarraca’t? Impulsar un model similar al d’Olot, o el mateix Acústica (que any rere any anem comprovant que la ciutat i la seva gent el fan viable). Això, al meu entendre, ajudaria a dinamitzar, il.lusionar i identificar amb la ciutat el moviment juvenil, que tant lluny se’n sent.
Salut! i bones festes!
25 Abril, 2008 a les 19:20
Jo em cago en ta mare i al xoxo de ta dona.
Irreverent?
28 Abril, 2008 a les 8:05
Possiblement el que cal ara és gaudir d’aquestes festes que ja ens han aportat novetats importants com ara la carpa del Parc Bosc i un circ, al meu entendre, d’alta qualitat. Les festes són per passar-ho bé, retrobar la gent i gaudir de les activitats proposades, que n’hi ha per a tothom
Quant el fons del tema plantejat sobre les barraques, és evident que Figueres viu una certa contradicció pe que fa a la implicació del jovent a la festa. Quan les barraques estaven a la plaça de la palmera tot eren queixes veïnals dient que no es podia dormir, que el carrer apareixia massa brut, etc. Quan es va decidir portar les barraues al polígon, era evident que quedava molt lluny del centre. Es van fer esforços com ara el bus nocturn. Cal pensar que la fira queda, si fa o no fa, a la mateixa distància. Actualment, les barraques queden relativament a prop de la ciutat, davant del barri de la Marca, accesibles per la Ronda Sud i comunicades pel bus. Jo no veig un problema en la seva ubicació però sí observo que la ciutat de Figueres vol un model de festes molt tranquil, sense excessos ni disbauxes exagerades. Està clar que Figueres no vol un model de festes semblant al de Pamplona, per dir una cosa. Aquí, al llarg de les festes, la gent va a treballar, escoles i instituts estan oberts, les botigues trebllen a tope, els supermercats estan en marxa, etc. Figueres, ens agradi o no, vol festes moderades. Encara m’en recordo del concert ara fa dos anys de l’Elèctrica Dharma el primer dia de Fires a les barraques on en Fortuny va demanar al públic jove si no els hi agradava la música que feien, si “s’amuermaven”. La gent no ballava amb la Dharma! I és que Figueres celebra les festes amb molta clama. Aquest diumenge l matí vaig haver d’anar a un restaurant del carrer Nou per poder compara una cervesa a les 11 del matí. Tot era tancat. I era la festa!! Segurament els que ens hauríem de plantejar no és el model de les barraques sinó com vol viure Figueres les eves festes: la resposta és amb les mínimes molèsties possibles.
28 Abril, 2008 a les 8:57
Us convidem a seguir les Fires a Tramuntana.TV. Una varietat d’actes resumits en tres minuts cada dia…ens hi veiem.
28 Abril, 2008 a les 9:52
Fernando, totalment d’acord amb tu. Només hi afegiria que potser seria bo complementar amb actes nocturns a les places del centre i els dies que l’endemà fossin festius, per gent que potser per la franja d’edat està entre barraques i el certamen.
28 Abril, 2008 a les 10:39
Bon dia.
Primer de tot, crec que a Figueres no tenim festes al centre perquè a Figueres manen els avis i els comerciants, amb tot el respecte per aquests dos grups. Però crec que si hi ha massa fressa, son festes, i la gent hauria de ser un xic menys egoista i recordar que es una semaneta a l’any, i que a mi em pot molestar la cercavila i els espectacles matiners, que si esta tot brut, no es pels usuaris de les barrakes, sinó de la brigada municipal que no neteja, i es a aquests als que s’hauria de queixar la gent enlloc d’atacar al jovent. O es que potser els ercats del dijous no ho deixa tot ple de merda???
Clar però la gent gran i carca de la ciutat hi va de passeig i com que no es al centre als comerciants els va be, no embruten els seus carrers i porta gent que gasta també als seus comerços.
En segon lloc m’agradaria tocar un tema que em sembla molt preocupant i es l’hora de tancada de les barraques a les 5 del mati els dies festius!!!!!
Antigament no se si hi havia horari de tancada, però els últims anys es pactava amb el coordinador de barrakes i solia ser entre dos quarts de set i les set del mati.
L’any passat la policia va començar a fotre el morro on no els demanen, i com que teòricament no tenien prou personal per cobrir tot l’horari de festes ens varen obligar a tancar les barraques a les 5 del mati treient-nos la llum, sense tenir en compte que s’han de contar els diners, la carn i begudes de les neveres. Però aquest any ja es mes escandalós, els mossos intimiden a les barraques amb amenaces d’aixecar actes. I el que jo em pregunto es que si aquests homes, que per altre banda no crec que siguin massa ben vinguts, amb un any no han pogut planificar la cartellera laboral per posar un reforç fins a les 7 del mati?? Jo pensava que quan eren festes a algun lloc hi havia un reforç policial, però sembla que les barrakes fan mes nosa que servei. Però també crec que el jovent te dret, encara que nomes sigui una setmana a l’any, a tenir unes festes decents a Figueres, les barrakes no son bars amb horari de tancada, això ho hauríem de decidir els que hi treballem i no des d’un despatx.
Per altre banda, que fa tanta gent a les 5 de la matinada, per sor o per desgracia, amb un alt nivell d’alcohol a la sang?
Uns agafen el cotxe amb el perill d’accidents ja que tothom marxa a la mateixa hora, i la resta corren pels carrers,emprenyats, perquè no tenen ganes de tornar a casa ja que son festes, amb el perill que corre el mobiliari urbà. Si com a mínim poguéssim anar a esmorzar… però a aquesta hora no hi ha res obert. Potser hauríem d’encarregar per avançat els entrepans a les barrakes??? així com a mínim ens podríem endur algo a la panxa.
Crec que s’està intentant inutilitzar el jovent, cada vegada tenim menys veu i bot dins el nostre petit espai dins les festes, com acabara això???
28 Abril, 2008 a les 11:22
Fernando, i com ho saps tu el que Figueres vol?
El que volgui el poder econòmic figuerenc, els comerciants, no és el que vol tothom.
O és que Figueres és un consell d’administració i decideix qui més accions té?
28 Abril, 2008 a les 12:20
Estic força d’acord amb el que diu l’Andreu sobre l’hora de tancament de les barraques. No ho estic tant quan parla de que la Brigada no neteja o sobre el perill que corre el mobiliari urbà quan els “acomiadats de les barraques” tornen a casa.
És evident que quan estem de festa ho estem i que no té gaire sentit estar de festa mirant el rellotge com la Ventafocs. L’hora de les set em sembla raonable i, en qualsevol cas, hauria de ser cosa de la gent de la barraca sota la seva responsabilitat. Potser es podria pactar que a partir de les sis es podria “anar baixant de voltes” música i servei de bar, que la gent anés prenent consciència que la cosa s’acaba, bocata, café i xino xano cap a dormir una estona.
Evidentment, com diu en Miquel, jo no sé el que vol Figueres. Visc aquí fa divuit anys, els mateixos que tenen les barraques. La percepció és que, com deia abans, les festes de Figueres no són viscudes amb una gran eufòria col.lectiva i que tinc la sensació de que hi ha una bona part de la societat que ja veu bé que les fires, per qüestió d’espai, i les barraques, per qüestió de fressa, estiguin allunyades del centre.
28 Abril, 2008 a les 12:20
Bones Andreu;
M’agrada que treguis a debat el tema aquest de l’horari de tancament de l’embarraca’t.
Jo puc entendre l’evolució dels últims anys, extrapolable a totes les poblacions de Catalunya, de regular els horaris nocturns en segons quines zones… M’explicaré posant l’exemple del barri de Gràcia de Barcelona. Aquí ens hem de posar en el context de solapació de drets de diferents col.lectius. Per una banda el dret a l’ús de la via pública dels joves per esbarjo sobretot els caps de setmana i en horari nocturn, i per l’altra el dret dels veïns a gaudir a les seves llars d’un silenci que els permeti conciliar el son. Actualment per això està regulat.
Ara mateix, el cas que ens ocupa no és el mateix, aquí parlem d’una festivitat eventual d’una localitat (només és un cop a l’any), i dependrà de les ganes de viure la festa (o de lo conservadors, egoistes i carques que puguin ser els veïns) la possibilitat de conviure la festa, en un mateix espai, tota la població d’una forma civilitzada. Repeteixo, com el festival Acústica, que any rere any ens demostra que aquest model seria viable.
Crec que Figueres en aquest aspecte és molt conservadora, i la seva gent, majoritàriament d’edats avançades… Recordeu que els joves hem de fotre el camp per realitzar-nos (ja sigui en l’oci, la formació o professionalment) a altres poblacions com Girona o Barcelona.
Doncs està clar que molts figuerenc, pel seu tarannà, no les desitgen les barraques al centre… Ara que tot són polítiques que prioritzen els interessos dels uns o els altres, després no ens podrem queixar si els nostres joves no es desenvolupen a Figueres i marxen cap a altres indrets. Al meu entendre, tot valdria per arrelar aquestes generacions joves i fer que s’identifiquessin amb la ciutat, se l’estimessin i la volguessin més pròspera i lluitessin per aconseguir-ho. Tot val, us ho asseguro. Des de poder viure la festa plenament i no sentir-se com un residu que molesta a la resta de ciutadans, allà a un polígon a les afores; fins a promocionar amb ajudes els joves emprenedors…
Si ens quedem a Figueres, i evolucionem aquí, el territori tindrà més possibilitats de crear oportunitats a les futures generacions, més activitat econòmica i social, els joves són el futur i la principal vàlua d’una societat. I no ens agrada sentir-nos exclosos! Tots hem sigut joves, i segur que ho enteneu…
Tornant al principi, i per acabar. Amb una pregunta; de què serveix regular tant els horaris amb amenaces i talls de llum ara mateix, si l’embarraca’t es troba a les afores? A qui carai molesta el sarau allà???
28 Abril, 2008 a les 18:15
Amic Sandro,
El teu comentari si que és irreverent.
29 Abril, 2008 a les 15:13
Ningú no s’ha plantejat la baixada de qualitat de l’embarraca’t d’enguany? És evident que portar gent de renom costa diners, però, parlant de diners… Realment es necessari gastar-se 12000? en dos paios que venen a imitar en Maragall i en Duran?
30 Abril, 2008 a les 9:15
Si, ja es veu el greuge comparatiu d’energies i diners que es dedica al jovent envers la resta. I el cas que ens fan! Al final la postura oficial de l’Ajuntament encara serà que el millor que podem fer els joves és no retornar mai a la ciutat que ens ha vist néixer i créixer. Així tot restarà igual com està ara… però quina pena, és una llàstima.
Santi, l’any que ve, que els mossos facin tancar a les 4, i el pròxim a les 3, i d’aquí 3 anys la ciutat de Figueres ja se les podrà estalviar les barraques. Que n’ estarem de tranquils!
Saps perquè em sap més greu? Pels nanus més joves, que no hauran viscut mai un embarraca’t alegre i de disbauxa. Si! Com quan encara es podia fer la nit de la disbauxa… ara ni això! Passeja-hi un dia Santi, és depriment… Ah! I el millor de tot; la resignació que crea la contundència en la que les amenaces dels mossos fan tancar totes les barraques just a quarts de 5 de la matinada, quan comencen amb aquella autoritat xulesca que els concedeix l’esperit sant.
No tot només és la festa Santi… potser ignores les nostres queixes perquè sembla que només ens sabem queixar quan ens retallen hores de festa. També! Perquè són les nostres festes, de la nostra ciutat! Però si llegeixes l’últim que he escrit més amunt, tot s’hi valdria si realment es vol fer sentir identificat el jove figuerenc amb la ciutat, i que hi faci arrels que ajudin a que la terra sigui més fèrtil. Tots desitjaríem una Figueres atractiva i pròspera, però per ser pròspera primer ha de ser atractiva per captar els actius que la facin pròspera… no sé si m’explico… crec que queda prou clar, aquí ho deixo ja…Apa, salut!
30 Abril, 2008 a les 11:13
En primer lloc, dir aquesta ciutat fa molt de temps que s’ha convertit en una ciutat freda, sense identitat i poc atractiva per les persones que hi hem nascut i per les que ens visiten.
Durant tot l’any quin tipus d’oferta nocturna ens presenta la ciutat? Jo mateix diré la resposta: NUL.LA. Quatre pubs a la plaça del sol i para de contar, sembla mentida que una ciutat que vol arribar a ser tan important margini d’aquestes maneres , la oferta lúdica i nocturna. Encara que sembli mentida, la nit fa que es comencin moltes relacions interpersonals de tot tipus entre els habitants de la ciutat.
Santi suposo que tens molts d’amics que són de fora de Figueres, però ara només em vull referir en els que són de la província de Girona. Els hi has preguntat algun cop si han vingut a les festes de la Santa creu? Segurament NO! Doncs jo sí que ho he fet molts de cops i les respostes sempre són les mateixes: UI no hi he nat perquè m’han dit k no valen la pena; o l’altre versió més estesa és: Hi vaig anar un cop i no em van agradar gens, aquella plaça en un polígon industrial i alguna gent rara, total que fa por!
Marginant les fetes de la Santa creu d’aquesta manera només estem aconseguint fer encara més gran la teoria que aquesta és una ciutat sense vida i en la tendència a ser una ciutat dormitori en que ningú es coneixerà. Què vols Santi que Figueres es converteixi en un Paret del Vallès o una Santa Coloma de Gramanet? Segurament allà tenen millors festes i tot.
30 Abril, 2008 a les 12:56
En Benet sap el que diu, no creus santi?
Crec que te tota la raò, l’embarracat no pot ser un museu prehistoric aïllat de la ciutat. on el joven nomes i va per emborrachar-se i barallar-se. Siusplau deixem de fomentar-ho i perquè no planteguem algo amb una miketa més d’arrel, Anem a fer fetival alternatiu de referència almenys a la comarca i perquè no, a la província (”orella activa” ens passa la ma per la cara cada any, a girona fan uns concerts collonuts per aquestes dates)
la mentalitat jove es inovadora i reivindicativa,
Si li treiem la paraula, figueres seguirà sent un aborriment.
Pero aixó si, amb un alcalde jove!
1 Maig, 2008 a les 13:31
Bones,
Una nota d’alegria enmig de tanta crítica… Jango Edwards fantàstic!! No l’havia vist mai, gràcies per portar-lo a Figueres i espero que repetim l’any vinent.
5 Maig, 2008 a les 15:40
Molt bon final de fires senyor alcalde, l’espectacle “els voltants del Castell en flames” va ser boníssim. Parlo evidentment de la zona del Castell de Sant Ferran que, com sempre, va acabar incendiant-se després dels focs d’artifici.
Jo, que vaig veure l’espectacle (en ambdós sentits) en directe, vaig quedar estupefacte al observar que l’única aposta antiincendis que s’havia fet desplaçar a la zona per part del consistori semblava ser un camió de reg.
Evidentment, per tal de solucionar la cosa, va haver de venir una dotació d’aquells que sí estan preparats per aquesta mena de casos, els bombers…
9 Maig, 2008 a les 9:01
http://www.9diari.com/index.php?option=com_content&task=view&id=4229&Itemid=1
Doncs casos d’aquests a petades Santi. No pot ser home! Això rau de la marginalitat amb la que se’ns permet “viure” la festa. Aquest model de festes pel jovent ha de canviar ja! Renovar-se, innovar, adaptar-se a les necessitats reals… S’ha de reconèixer els petits passos fets aquest any com la carpa al parc bosc, amb un bon programa cultural. Però queda molt camí per recórrer. Molt…